Overlast melden
Er is een verschil tussen last en overlast. In Nederland wonen we heel dicht op elkaar. Dit kan tot gevolg hebben dat u elkaar kunt zien, horen of zelfs ruiken bijv. kookgeuren. Dit kan irritaties veroorzaken. Zo kunt u last hebben van een deur die hard dicht knalt, een kind die de trap op en neer rent, buren die in hun tuin aan het klussen zijn, een hond die blaft. Het gaat vaak om irritaties tussen twee bewoners die worden veroorzaakt door verschillende woonstijlen.
Buurtbemiddeling
Woningcorporaties, gemeenten en politie kunnen hierin geen rol spelen. Zij hebben geen mogelijkheden om last (juridisch) aan te pakken. Het gaat immers om zaken die bij het normale leven horen. Je kunt een kind niet verbieden de trap op te lopen, buren niet verbieden te klussen of een bepaald gerecht te koken. Over deze zaken moet u met elkaar afspraken maken. Eventueel kan buurtbemiddeling hierin een rol spelen.
Rol van de woningcorporatie
WYwonen kan niet zomaar een overlastgevende huurder uit zijn woning zetten. Wij moeten hier toestemming voor krijgen van een rechter. Deze toestemming krijgen wij alleen als er een goed overlastdossier is. De overlastklachten moeten onafhankelijk zijn vastgesteld. Dit betekent dat alleen meldingen van bewoners vaak onvoldoende zijn om een ontruimingsvonnis te krijgen.
Overlast aanpakken
Gelukkig hebben corporaties wel instrumenten om de overlast aan te pakken. Zo kunnen wij zorg en hulp inschakelen als het om een overlastgevende huurder gaat met (psychische) problemen. Daarnaast kunnen wij de overlastgevende huurder een vrijwillige gedragsaanwijzing opleggen. Dit is een zeer succesvol instrument waar afspraken worden gemaakt met overlastgevende huurders. Deze afspraken zijn bindend. Wanneer de overlastgevende huurder zich niet houdt aan de afspraken, kunnen wij in een aantal gevallen een boete opleggen of een juridisch traject starten.